Work.ua спільно з Олексієм Слюсаренком, керівником відділу бізнес-навчання Comfy, фасилітатором, тренером українських та міжнародних освітніх проєктів, випустили курс про навчання персоналу.

Як навчати новачків, які теми потрібно з ними обговорити, що повинно входити в план навчання — в цьому уроці.

Поява новачка в компанії — це завжди важлива подія. Якщо з’явився новий співробітник, це значить, що була відкрита вакансія і компанія весь цей час втрачала в обороті, а певний обсяг роботи ніким не виконувався або виконувався не на 100%.

Тому з точки зору бізнесу мета навчання стажерів полягає в тому, щоб якомога швидше навчити їх всього необхідного та забезпечити базовий рівень їхньої ефективності.

З іншого боку, важливо врахувати інтереси новенького, познайомити його не тільки з основним бізнес-процесом, а з компанією, роботою, навчанням, командою.

З яких тем має складатися навчання стажерів

Вводячи новачка в курс справ, розкрийте такі теми:

  1. Загальна інформація про компанію: яка вона, чим займається, які має позиції на ринку. Коротко й цікаво розкажіть історію вашої організації, про її місію та цінності.
  2. Очікування від посади. Як буде побудований робочий процес і система навчання, над якими завданнями стажер працюватиме найчастіше, яким буде його робочий графік.
  3. Система оплати праці. З чого формується дохід новачка, які з цих складових будуть постійними, а які змінними.

Імовірно, ці три пункти ваш рекрутер вже озвучував на співбесіді, але це не значить, що їх можна пропускати в навчанні. Що почув стажер на інтерв’ю, чи правильно він усе зрозумів та запам’ятав? Про це можна лише здогадуватися.

Після вступної частини сфокусуйтеся на навчанні бізнес-процесам. Озвучте всю потрібну інформацію про товар, послуги, клієнтів, роботу з ключовими процесами, робочі програми й застосунки. Тобто сьогодні новачку треба дати все для того, щоб уже завтра він міг повноцінно працювати на реальному майданчику.

Рекомендації щодо навчання новачків

  • Надайте стажеру можливість навчатися в диджитал-форматі. Усе, що йому потрібно знати, оформіть у вигляді яскравих інтерактивних курсів. Нехай вони будуть доступними й зрозумілими. Водночас зробіть навчальні матеріали лаконічними й конкретними, лише з корисною та важливою інформацією. Не треба лякати людину довжелезними інструкціями на 30 сторінок.
  • Визначте період навчання. Насамперед треба визначитися, скільки часу ви даєте стажеру на підготовку, і рівномірно розподілити обсяг потрібних курсів на цей період.
  • Враховуйте пріоритетність тем. Починайте з найбільш важливих, а далі переходьте до другорядних.
  • Враховуйте сезонність бізнесу, процесів, дні максимального навантаження та вихідні стажера.
  • Закріпіть за новачком наставника — людину, яка супроводжуватиме навчальний процес і ділитиметься своїм практичним досвідом. Пропишіть програму дій: що конкретно йому потрібно опрацювати зі стажером на практиці. Дуже важливо, щоб ця програма була синхронізована з планом навчання нового працівника. Те саме стосується графіка роботи обох.

План навчання для стажера

  1. Він повинен мати максимальну кількість точок контролю. Ви маєте бачити прогрес новачка на будь-якому етапі. Для цього знадобляться й оцінки за курси, що він проходить, і зворотний зв’язок від керівника та наставника.
  2. В програму навчання варто додати особисті зустрічі з керівником, на яких виділяти час на неформальне спілкування. Але основну частину розмови присвятіть конкретним питанням: чи є прогрес у навчанні, чи все йде за планом, чи відповідає рівень знань та вмінь новачка необхідному на цьому етапі рівню, чи є складнощі в процесі стажування, чи є задовільною взаємодія стажера з його наставником тощо.
  3. Не треба створювати для новачка умови, що будуть відрізнятися від реальних. Добре, коли з першого дня офіційного оформлення, стажер має доступ до реальних робочих процесів. Так, звісно, простих, із супервізією керівника, але тільки в реальних умовах новачок справді вчиться.

    Важливо навчати й адаптувати стажера саме в тій точці, відділі, де людина буде працювати. Бо якщо, наприклад, навчання та первинну адаптацію провести в одному магазині, а потім відправити новенького співробітника на роботу в інший, це створить додатковий стрес і спровокує зниження його ефективності.

< Перейти до попереднього уроку             Перейти до наступного уроку>