- 25151
Планування = стабільність: як створити місячний особистий бюджет. Покрокова інструкція
Куди я витрачаю гроші? Чому мені ніколи ні на що не вистачає? Як так виходить, що я не можу купити собі новий холодильник вже третій рік поспіль? Якщо ви постійно запитуєте себе про таке, то час зосередитися й спланувати свій бюджет.

Можливо, ви й досі не зробили цього, тому що лякаєтеся певних обмежень? Мов, спланувавши бюджет, ви не зможете відчувати себе вільно у витратах. Або здається, що планування бюджету — це важко й довго, а ще треба складати копійку до копійки.
Але погодьтеся, краще бути певною мірою обмеженим, але знати, що на кінець місяця у вас вистачає коштів на їжу, паливо, проїзд, на подарунок до дня народження друга чи допомогу рідним.
Дійсно, вам напевне доведеться поекспериментувати декілька місяців з різними підходами до планування бюджету, докласти зусилля, щоб привчити себе щоденно вносити свої витрати й регулярно заглядати у бюджет, вчасно його коригувати й дотримуватися запланованого. Але коли вдасться розвинути таку звичку, ведення бюджету стане рутинною справою, як-от, наприклад, щомісячне передавання показників лічильника.
Спробуймо розглянути, як створити бюджет на наступний місяць. Після того, як ви це зробите, зможете більш реально планувати свої витрати / дохід та заощадження на весь рік.
Порахуйте щомісячний дохід
Основа ефективного планування бюджету — чіткий підрахунок ваших доходів. Зазначте всі ваші щомісячні надходження: скільки, звідки, коли. Це може бути зарплата, виплати прибутку з інвестицій, пенсія, оплата послуг клієнтами, якщо ви фрилансер. Якщо ви отримуєте регулярні виплати по інвалідності, соціальне страхування, аліменти, включіть їх також.
Так складіть список кожного джерела доходу та суму, яку ви зазвичай отримуєте на місяць. Якщо у вас немає постійного доходу, вирахуйте середню суму.
Складіть список витрат
Розділіть свої витрати на дві категорії:
Недискреційні — це витрати, що вважаються обов’язковими. Якщо ви не виділите на ці речі кошти, зазнаєте негативних наслідків. Наприклад, якщо не сплатите борг за кредитною картою, вам нарахують пеню тощо. Зазвичай до недискреційних витрат належать:
- орендні або іпотечні платежі;
- рахунки за комунальні послуги, інтернет, мобільний зв’язок;
- витрати на продукти;
- витрати на громадський транспорт, таксі або обслуговування власного авто;
- сімейні витрати, як-от дитячі товари, плата за навчання тощо;
- погашення особистих позик, кредитів або кредитних лімітів на картках;
- лікування;
- заощадження;
- витрати на корм для домашніх тварин.
Дискреційні — це витрати без яких людина може обійтися, якщо це необхідно. Дискреційні витрати часто визначаються як несуттєві або, іншими словами, як «бажання», а не «потреби». Приклади дискреційних витрат:
- відпустка;
- алкоголь та тютюн;
- ресторан та інші витрати, пов’язані з розвагами;
- кава або чай із собою, фірмові напої;
- хобі, спорт;
Створіть бюджет
Коли ви прописали категорії витрат, деталізуйте їх за допомогою конкретних цифр — скільки плануєте витратити на кожну категорію впродовж місяця. Спочатку варто розібратися з недискреційними витратами, а залишок розподілити між дискреційними.
Якщо ви приблизно знаєте, скільки витрачаєте на кожну категорію щомісяця (для цього можна перевірити транзакції своєї картки за попередній місяць) відштовхуйтеся від цих цифр. Але якщо ні, спробуйте скористуватися найрозповсюдженішими методами розподілу бюджету (їх можна підлаштувати під свої потреби або протестувати декілька місяців і зрозуміти, чи підходять вони вам):
- Метод 4 конвертів. Розділяєте свій бюджет на категорії, розкладаєте гроші по конвертах та витрачаєте тільки те, що у конверті.
- Правило 50/30/20. Виділяєте 50% доходу на свої основні потреби, 30% — на свої бажання та 20% — на заощадження та/або погашення боргів.
- Правило 6 глечиків. Весь отриманий дохід потрібно розділити на 6 частин: 55% відкладаємо на поточні витрати — харчування, одяг, комунальні; 10% — на розваги; 10% — на накопичення; 10% — на великі покупки; 10% — на освіту та саморозвиток; 5% — подарунки та благодійність/донати.
- 60-10-10-10-10. Це метод, коли 60% йде на основні витрати, 10% — для пенсійних накопичень, 10% — для покупок і довгострокових платежів, 10% — на нерегулярні витрати, 10% — на розваги.
Далі потрібно підрахувати, чи збігається ваш план витрат з очікуваною сумою доходу. У цьому можуть допомогти різні мобільні застосунки для ведення бюджету, звичайна електронна таблиця від Google або Exel.
Якщо ваш план витрат не співставляється з очікуваними доходами, подивіться, що можете скоротити або взагалі прибрати, орієнтуючись на свої пріоритети. Але будьте реалістами, якщо ви плануєте на наступний місяць придбати, наприклад, холодильник, та на нього за розрахунками не вистачає 5 000 грн, не вираховуйте ці кошти з надважливих недискреційних категорій, як харчування, оренда тощо.
Зробіть відстеження бюджету своєю звичкою
Ось де все поєднується: те, що ви фактично витрачаєте, проти того, що ви запланували.
Після встановлення бюджету важливо регулярно переглядати його та свої витрати, оновлювати за потреби, щоб переконатися, що ви не виходите за межі запланованого.
Відстежувати витрати можна по різному:
- рахувати суму витрат за тиждень за кожною категорією;
- записувати витрати у кожній з категорій щодня в зручний час;
- записувати витрати одразу після покупки.
Якщо ви хочете фіксувати свої витрати щотижня або щодня, потрібно буде десь зберігати всі транзакції. Коли ви їх здійснюєте карткою, буде легше, бо зазвичай у застосунку банка зберігається історія покупок. Але якщо ви користуєтеся готівкою, щоденні витрати доведеться записувати або в спеціальному застосунку, або в блокноті — як вам зручніше.
Загалом, записувати щоденні витрати, напевно, найскладніше, бо це має стати звичкою. Але якщо ви будете знати точну суму, яку витрачаєте на ту чи іншу категорію щомісяця, зможете підкоригувати або переглянути свій бюджет на наступний і зробити його реалістичнішим.
Наявність бюджету допомагає вам бачити, куди йдуть ваші гроші, які категорії витрат забирають найбільше ресурсу, чи можете ви дозволити собі коштовну покупку саме зараз або як швидко зможете на неї назбирати, відкладаючи кошти. Тож спланований бюджет допоможе вам краще контролювати свої фінанси та спростить заощадження грошей для досягнення ваших цілей. Ми впевнені, у вас все вийде 💪
27 коментарів
Щоб залишити коментар, потрібно увійти.
Богатые люди на work.ua не сидят и эти глупости не читают, они и так умеют тратить деньги. А нищим и безработным такая статья не поможет.
Роботодавці самі все давно вирахували, щоб виконувалося тільки одне - приносити максимальний прибуток при майже ніяких витратах на зарплатню.
Самообман.
Пишіть більше...
А когда ты не знаешь, когда придет следующий заработок - вот тут надо быть гением планирования)))
Але шлях був довгий і свій.
Якщо у вас дохід менше 1000$ на місяць то всі фінансові поради до одного місця, бо спершу треба збільшити дохід - а вже потім думати, як розприділяти гроші.
Якщо у вас автоматично виникає питання "як же ж той дохід збільшити?", крок №1 - вчіть англійську мову і користуйтеся англомовними інтернет-ресурсами, бо на українському ринку ви багато не заробите чесною працею.
- Скачати українский застосунок Right Budget
- Створити категорії та всатновити запланований бюджет
- Вносити всі витрати по створеним категоріям
- Додати чоловіка або дружину щоб вести бюджет разом
- Оптимізувати витрати побачивши коли гроші "йдуть не туди" 👌