Що таке тестове завдання і кому його дають

Тестове завдання — один з етапів рекрутингу, під час якого кандидатів просять виконати невеликий обсяг роботи, подібний до реальних завдань на бажаній посаді.

Як правило, тестове завдання дають після ознайомленні з резюме та попередньої співбесіди з рекрутером. Проте також поширена практика, коли на посади рівня Junior тестове просять надсилати одразу з резюме. А на посади C-level його можуть дати після технічного інтервʼю.

Тестові — звична практика для:

  • копірайтерів, журналістів, перекладачів;
  • маркетологів, піарників, SMM-спеціалістів;
  • дизайнерів: графічних, UI/UX тощо;
  • IT-спеціалістів: розробників, тестувальників і т. ін.

Плюси та мінуси тестового завдання для роботодавців і шукачів

Мабуть, це один із найбільш суперечливих етапів рекрутингу, який дістає чимало хейту від кандидатів. Про його причини розповімо трохи згодом. Але для початку нумо розбиратися, чому тестове завдання піде на користь обом сторонам.

Переваги тестового для компанії:

  • Найбільш очевидне — перевірити дійсні hard skills кандидата. Так може зʼясуватися, що шукач без досвіду має серйозний потенціал, або, навпаки, шукач із начебто сильним резюме не відповідає очікуванням компанії.
  • Виявити сильні та слабкі soft skills. Під час виконання тестового чудово розкриваються комунікабельність, уважність, організованість, повага до дедлайнів тощо.
  • Відсіяти шукачів, які не зацікавлені працювати саме у вашій компанії. Погодьтеся, виконання тестового потребує певних зусиль, тож геть немотивовані кандидати одразу відсіюються.

Для шукача тестове завдання — це змога:

  • Познайомитися з реальними завданнями, із якими він буде працювати на посаді.
  • Відчути корпоративну культуру компанії. Те, як рекрутер спілкується з людиною під час виконання тестового, багато чого говорить про роботодавця. Наприклад, якщо HR запитує, скільки часу вам знадобиться на виконання тестового, то імовірно, у компанії панує «демократія». Якщо ж вас директивно сповіщають про те, що завдання «має бути готове до 15:00 завтрашнього дня», то це схоже на тоталітарний стиль управління в команді.
  • Для початківців без досвіду роботи це реальний шанс проявити себе та здобути першу роботу. А якщо офера все ж не буде — хоча б поповнити портфоліо.
Але не варто забувати про величезний мінус цього етапу найму: він потребує часу й зусиль від кандидата.

Здавалося б, це нормально. Але рекрутерам варто бути готовими, що чимало кандидатів можуть покинути воронку найму. І причина не завжди в тому, що їм бракує мотивації. Цілком можливо, що шукач уже виконав із десяток тестових, не отримував на них фідбек, і його терпінню прийшов кінець.

Тож якщо кандидат відмовляється виконувати тестове — запитайте його про причини та, за можливості, запропонуйте альтернативу. І ще перевірте, чи не містить пропоноване тестове один із 7 «червоних прапорців», які відлякують кандидатів.

Коли шукачів бісять тестові завдання: 7 головних причин

У соціальних мережах, зокрема LinkedIn, можна знайти чимало обговорень про те, чому тестове завдання — це не ок. Ми проаналізували думки із дописів і виокремили 7 випадків, коли шукачів відверто бісять тестові завдання.

1. Тестове як перший етап рекрутингу

Кандидати готові інвестувати свій час у виконання тестового, якщо мають базову інформацію про майбутні умови роботи, зарплату, специфіку компанії. Тож тестове, яке пропонують виконати навіть до попередньої співбесіди з HR-ом, викликає лише негатив.

«А ще краще, коли надсилають тестове не тільки до співбесіди, але навіть без телефонної розмови. Виходить, що три дні роботи дизайнера не коштують навіть 15 хвилин їхнього часу», — написав графічний дизайнер Вадим.

2. Такі завдання дають лише людям інтелектуальних професій

Навряд чи рекрутер зможе якось подолати шквал негативу із цього приводу, адже це просто факт. Дійсно, тестові завдання дають маркетологам, айтівцям, перекладачам. Важко уявити, що роботодавець попросить лікаря провести тестову операцію або майстра манікюру — тестово нафарбувати ніготь.

«Чому за рекомендацією і прикладами робіт люди можуть обрати, наприклад, будівельника, який не те що тестово не побудує будинок, а навіть квадрат плитки тестово не покладе без оплати праці? А робота графічного дизайнера — це ж просто тестове, читайте — безкоштовна праця 🤨», — обурюється графічна дизайнерка Наталія.

3. Тестові для фахівців рівня Middle та Senior

Поширена серед людей думка: тестові завдання допустимо давати лише початківцям. Project Manager Ірина пише: «Вважаю, що тестові завдання як метод перевірки компетенцій кандидата рівня Senior — це показник непрофесійності рекрутера. Займати більше часу кандидата, щоб він довів здатність вирішувати нестандартні „сеньойрські“ завдання — це вже не дуже етично. Принаймні, щодо неоплачуваних тестових».

Натомість рекрутери вважають, що цей етап найму допомагає відсіяти тих шукачів, що «прикрашають» своє резюме або ж узагалі підробляють портфоліо.

Своєю думкою в LinkedIn поділилася Junior Recruiter Віолета: «Серед іншого тестові завдання для копірайтер зумовлені тим, що багато з них беруть одне в одного портфоліо та надсилають як особисте. Або перебільшують свої навички, і після першого ж робочого завдання стає зрозуміло, що кандидат насправді ніколи не мав досвіду роботи з текстами».

4. Завеликий обʼєм тестового завдання

Зазвичай шукачі не готові виділити на виконання тестового більш як декілька годин, якщо це не керівна посада. Тож обговорення про те, скільки часу може займати цей етап рекрутингу зібрав низку думок. Наприклад, UI/UX Designer Катерина написала: «Маємо памʼятати, що тестове, яке розраховане на три дні, більше змахує на безкоштовну роботу, а не на перевірку знань».

Проте здебільшого кандидати готові зробити обʼємне тестове завдання, якщо цю роботу оплатять.

5. Нереалістичні строки виконання завдання

Інша проблема, також повʼязана із часом, — надто короткі строки на виконання тестового. Шукачі бідкаються, що нерідко рекрутери дають велике тестове й очікують, що кандидат зробить його ледь не в той же день.

Своїм досвідом поділилася Junior Seo Ніна: «Якось дали таке тестове, яке досвідчений фахівець оцінив у тиждень роботи. Мені на нього дали два дні — суботу та неділю. Звісно, не робила».

6. Тестове схоже на повноцінну роботу, яку можуть використати

Власне, у попередньому пункті прихований один зі страхів шукачів — роботодавець використовує тестове як можливість отримати безкоштовну послугу.

Про свій досвід розповів Java Backend Developer Павло: «Одного разу зробив тестове, яке потім інтерв’юер використовував у комерційних цілях, продаючи підписку на сервіс, частину якого я написав… А позиції, як виявилося потім, і не було…».

7. Відсутність якісного фідбеку після виконання

Шукачів обурює, що вони витрачають декілька годин на виконання завдання, а рекрутери навіть не відповідають на їхні повідомлення. В одному з дописів вебдизайнерка Анна поділилася негативним досвідом: «Чому ж після тествого мовчанка? Воно було обʼємне, і його мали б оплачувати як бонус після випробувального терміну. Й от ти здаєш тестове у визначені строки, і тиждень нічого… вони навіть перестали читати повідомлення».

Висновки, або Як кандидатам та рекрутерам досягнути «метчу» на етапі тестового

Попри велику кількість негативу, у соціальних мережах є і чимало схвальних відгуків про тестове завдання. Зокрема, кандидати писали, що змогли поповнити своє портфоліо чи здобути новий досвід. Але щоби після цього етапу рекрутингу всі залишилися щасливими, і шукачам, і рекрутерам варто дотримуватися певних правил.

Рекомендації для роботодавців:

  1. Якщо тестове завдання є етапом воронки найму — повідомте про це одразу у вакансії.
  2. Бажано давати тестове після попередньої співбесіди із шукачем. Якщо ви хочете отримувати резюме вже з тестовим, вакансія має містити всю важливу інформацію про компанію, зокрема і про розмір зарплати.
  3. Попрацюйте над завданням, яке даєте кандидатам. Воно має займати небагато часу, розкривати необхідні навички, бути подібним до реальних робочих завдань.
  4. Усі кандидати мають отримати однакове тестове, щоб ви могли обʼєктивно порівняти їхні навички та уникнути звинувачень у намаганні використати чужу працю безкоштовно.
  5. Давайте зворотний звʼязок на виконане тестове.
  6. Встановлюйте реалістичні дедлайни та уточнюйте в кандидатів, чи комфортні для них пропоновані строки.

Рекомендації для шукачів:

  1. Виконуйте тестове, якщо вас дійсно цікавить компанія. Або ж якщо таке завдання допоможе поповнити портфоліо та набратися досвіду.
  2. Перед виконанням поставте рекрутерові всі важливі питання щодо суті завдання, строків виконання, часу для зворотного звʼязку тощо.
  3. Якщо з якихось причин ви вирішили не робити тестове або не вкладаєтеся у відведений час — повідомте про це.
  4. Оформлюйте виконане завдання в узгодженому форматі (наприклад, у гугл-документі чи pdf-файлі). Переконайтеся, що надали необхідні доступи для перегляду та коментування.

А як ви ставитеся до тестових завдань? Поділіться своїм досвідом у коментарях.

*На фото кадр з м/ф The Simpsons, 1989 р.