Коли підприємство починає розширюватися, питання її побудови стає все гострішим, адже без цього буде дуже складно налаштувати робочий процес.

Щоб не ходити колами й не пускати все на самоплив, перш ніж братися за розробку власної оргструктури, слід розібратися, які типи організаційних структур бувають.

Роз’яснити читачам Work.ua класичні типи організаційних структур взявся експерт з Digital HR, засновник Mike Pritula Academy та PeopleForce HR Ambassador Михайло Притула.

Михайло Притула
Михайло Притула
HR-експерт, засновник Mike Pritula Academy та PeopleForce HR Ambassador

Коли компанія розуміє своє оточення, свою стратегію, їй потрібно вибрати організаційну структуру, яка буде найкраще відповідати бізнесу.

У організаційної структури є кілька класичних видів.

Бюрократія

Бюрократія — класична структура, властива багатьом компаніям.

У 1890-1960 індустріальна революція сповістила зародження в Західній Європі та Північній Америці нової організаційної структури, стурбованої ефективністю, яку Макс Вебер назвав бюрократією.

Для бюрократії характерні:

  • спеціалізація — розподіл робіт;
  • ієрархія — команди йдуть зверху вниз;
  • безособова раціональність — влада належить відділу.

Дивізіони

Дивізіони або продуктову структуру придумав Альфред Слоун у 1920 році в General Motors, якому треба було об’єднати всіх виробників, але зберегти контроль бізнесу.

Для цієї організаційної структури характерні:

  • централізація ухвалення рішень;
  • поділ на підставі продуктів, ринків або географії;
  • передача операційних рішень.

Матрична оргструктура

Матрична організація з’явилася в космічній індустрії США в 1960 році на тлі наявності коротко- і середньострокових проєктів. Проєктам потрібні були послуги фахівців різних функцій, але питання було в тому, хто буде контролювати цих фахівців. Рішення — одночасно функціональний керівник та керівник проєкту.

Переваги:

  • Комунікація всередині організації поліпшується, в результаті чого рішення можуть ухвалюватися швидше й ефективніше.
  • Використання людських і фінансових ресурсів стає більш гнучким.
  • Використання проєктних команд підвищує мотивацію, задоволеність роботою та особистісний розвиток.

Недоліки:

  • Оскільки кожен індивідуум підзвітний як мінімум двом босам, можуть виникнути проблеми з лояльністю і почуттям незахищеності.
  • Боротьба за владу, найімовірніше, пов’язана з ухваленням рішень і розподілом ресурсів між функціональними та проєктними менеджерами.
  • Попри те, що комунікація й ухвалення рішень мають бути поліпшені, рішення можуть бути складнішими, оскільки повноваження щодо ухвалення рішень розподілені.
  • Структура особливо загрожує функціональним менеджерам, які можуть побачити, що їхня владна база розмита.

Мережева організаційна структура

Мережева організація — менш формальна версія матричної структури.

Метою є створення мереж і зв’язків між різними частинами організації, щоб зруйнувати жорсткі відомчі «димові завіси» та забезпечити швидше поширення ідей в рамках всієї організації.

Характеристики:

  • тимчасові групи людей;
  • важливість персоналу на нижчих рівнях;
  • горизонтальна комунікація;
  • роль вищого керівництва та стратегії, спрямовані на концентрацію уваги.

Віртуальні організації

Цю структуру характеризують:

  • Відсутність фізичної структури. У них менше фізичних активів, і, в загальному підсумку, вони можуть існувати тільки в кіберпросторі.
  • Опора на комунікаційні технології. Віртуальні організації використовують комунікаційні мережі, підтримувані інтернетом.
  • Мобільна робота. Члени команд більше не повинні перебувати у фізичному контакті. Вони можуть працювати в будь-якому місці та спілкуватися за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій.
  • Гібридні форми. Деякі віртуальні організації об’єднуються для реалізації короткострокових проєктів, таких як виробництво фільму або книги. Інші є більш довгостроковими, наприклад, віртуальний ланцюжок поставок.
  • Безмежні та інклюзивні. Віртуальні організації часто тісно взаємодіють з постачальниками (через пошук партнерів) або клієнтами (через управління взаємовідносинами з клієнтами). Компанія з виробництва модних аксесуарів Topsy Tail, наприклад, мала виторг в $ 80 млн у 1998 році, але тільки 3 співробітників. Вона передає все на аутсорсинг і ніколи не чіпає свій продукт (Child 2005).
  • Гнучка і чуйна.

Ось такі класичні типи бувають. А як розробити власну або оцінити вже наявну організаційну структуру, читайте у статті «Як оцінити ефективність організаційної структури вашої компанії» на Work.ua.


Читайте також

7 HR-порад від Михайла Притули
7 HR-порад від Михайла Притули