- 35494
Ненасильницьке спілкування, або Як домовитися з тим, хто мене бісить
У цій статті розповімо про те, як ефективно домовлятися з людьми, приходячи до потрібного результату та зберігаючи хороші відносини.

Уявіть, що вам потрібно про щось домовитися з людиною, яку ви терпіти не можете. При цьому ціна питання висока і відносини ці вам розривати не хочеться (або невигідно). Або вам потрібно дати зворотний зв'язок, який, як ви припускаєте, може образити або засмутити адресата. Або вирішити тривалий конфлікт, робочий або особистий.
У таких і багатьох подібних ситуаціях допомагає метод ненасильницького спілкування.
Експерт в темах емоційного інтелекту і партнерської комунікації Олена Єлісєєва розповіла Work.ua про свій шлях у методі ненасильницького спілкування і переваги його використання, а також поділилася рекомендаціями про те, як навчитися його використовувати.

— Що таке ненасильницьке спілкування? У чому його суть?
Коли мене просять пояснити зовсім простими словами, що це таке, я говорю:
«Це метод, який допомагає нам домовитися з тими, хто нас дратує. Навіть якщо іноді ці хтось — ми самі».Ненасильницьке спілкування (ННС) — це гнучка технологія комунікації, що поєднує переговорні навички та конфліктологію. Це зовнішня грань методу, дуже алгоритмічно і добре тренована як навичка.
А в глибині, у своїй основі, ННС — це особливий світогляд, система установок, яка допомагає бути в контакті з тими, хто не схожий на нас, вибудовувати партнерство в найскладніших робочих і життєвих ситуаціях, бачити світ як простір можливостей, а не арену боротьби та війни.
— Коли й чому з'явилася ідея ненасильницького спілкування?
Автор методу ННС Маршалл Розенберг, американський психолог, медіатор, тренер, викладач і письменник. Він виріс в неблагополучних районах Детройта і з дитинства бачив насильство на вулицях і в щоденному спілкуванні. Його мрією було знайти способи комунікації між людьми, які б виключали насильство в принципі.
В основі методу лежить світогляд Махатми Ганді, який не приймав насильство для досягнення будь-яких цілей і застосовував ненасильство як соціальну і політичну стратегію.
Ще одним учителем Розенберга був Карл Роджерс, один з найвидатніших психотерапевтів гуманістичного спрямування, який вважав емпатію основою ефективної роботи терапевта і змін особистості клієнта.
Розенберг і його учні допомагали вирішувати конфлікти й вести складні переговори в бізнес-структурах і некомерційних організаціях, в системі освіти та охорони здоров'я і навіть на рівні урядів і протиборчих країн.
Маршалл Розенберг заснував Міжнародний Центр Ненасильницькиого Спілкування, тренери якого сьогодні навчають методу по всьому світу і працюють в ситуаціях конфліктної взаємодії, допомагаючи людям досягти результату й зберегти відносини.
Основи ННО Розенберг описав у своїй книзі «Мова життя. Ненасильницьке спілкування», яку я рекомендую всім, хто хоче познайомитися з методом.
— Як навчитися застосовувати методи ненасильницького спілкування в житті? З чого почати?
Мій шлях у методі теж почався з книги Розенберга, яку я прочитала у 2009 році. Потім кілька років я навчалася методу у сертифікованих тренерів, учнів Розенберга, а також продовжувала освоювати навички в практичних групах, які регулярно збиралися після цих тренінгів. Після цього сама почала проводити тренінги для навчання основам ННС в бізнесі.
Такий самий шлях рекомендувала б усім, хто хоче навчитися ненасильницького спілкування у своїй роботі та житті: прочитати книгу для розуміння основ, відвідати тренінг і практикувати метод на щоденній основі. У цьому дуже допомагає «команда союзників»: однодумців, людей, що також пройшли навчання, і практикують метод.
— Як не втратити самовладання і продовжувати застосовувати методи ННС, якщо співрозмовник порушує мої кордони, ображає мене?
Одне з найбільш частих запитань на тренінгах з ННС: «Як продовжувати спілкуватися ненасильницько, якщо співрозмовник поводиться так, що нам складно тримати себе в руках?»
Відповідь на це знаходиться в самому методі.
Ненасильницьке спілкування передбачає, що за кожним не тільки вчинком, а навіть і словом людини стоїть якась важлива для неї й актуальна в цей момент потреба. Поведінка може виглядати агресивною, образливою тощо, а за цим може бути потреба в увазі, бути почутим і зрозумілим, у визнанні й будь-яка інша загальнолюдська потреба. Але виражається вона так, що нам зовсім не хочеться її задовольняти.
«Ти ніколи мене не слухаєш!» — говоримо ми близькому другові або члену сім'ї.
«Ви неуважні й невпевнені в собі», — даємо зворотний зв'язок підлеглому.
«Ви знову мене неправильно зрозуміли», — відповідаємо на переговорах клієнту.
За кожною з цих фраз насправді стоять універсальні людські потреби: бути почутим, потреба у співпраці та результативності, в розумінні і ясності.
Але проблема в тому, що така форма повідомлення сприяє появі страху, роздратування і гніву в іншої сторони під час комунікації. Критика, звинувачення, оцінки, ярлики є формами психологічного насильства в спілкуванні.
Під насильством ми розуміємо комунікацію, що веде до відчуження між людьми та породжує негативні емоції. Результатом такої комунікації є провалені переговори, затяжні конфлікти, токсична атмосфера в командах, холодні стосунки між близькими людьми та інші деструктивні процеси у взаєминах.
Щоб знайти вихід з таких ситуацій, ННС пропонує певний алгоритм спілкування.
Процес ННС складається з двох частин і чотирьох кроків.
Перша частина — щире самовираження, що припускає контакт зі своїми емоціями та потребами й уміння сказати про це іншій стороні комунікації.
Наприклад: «Я відчуваю тривогу, тому що мені хотілося б більше ясності в нашому діалозі». Порівняйте таке формулювання з тим, що можна набагато частіше почути: «Ти мене обманюєш!»
Друга частина — емпатичне слухання, що припускає розуміння емоцій і потреб другої сторони, не обов'язково погоджуючись з нею. Виявляючи емпатію, ми намагаємося відчути й зрозуміти іншу людину, навіть якщо вона говорить або робить те, що нам дуже не подобається.
Наприклад: «Мені здається, що тобі неприємна ця ситуація, тому що тобі хотілося б більше довіри та поваги в наших відносинах, це так?»
Порівняйте з: «Ти злишся на мене, бо думаєш, що я щось приховую від тебе і не зважаю на твою думку!» Схоже, що в першому випадку більше шансів на продовження діалогу.
Коли відбувається конфлікт або важкий діалог, метод ННС пропонує вести його з огляду на чотири етапи:
- описати факти максимально нейтрально, без своїх оцінок;
- поділитися емоціями — як своїми, так і співрозмовника, не змішуючи їх з судженнями;
- зрозуміти та обговорити потреби одне одного, не переходячи відразу ж на пропозицію стратегій їх реалізації. Бо часто одну і ту саму потребу можна реалізувати десятком різних стратегій, і конфлікти виникають саме на рівні стратегій, а не потреб. Різницю між потребами та стратегіями їх задоволення можна описати як різницю між «я хочу» і «я хочу, щоб ти зробив». Фокус уваги на «я хочу» допомагає знайти тисячу способів і можливостей для реалізації, фокус уваги на «я хочу, щоб ти зробив» ставить нас в залежність від дій іншої людини й потенційно створює розчарування від нездійснених очікувань;
- після проходження попередніх етапів, перейти до прохань, але не вимог. І потім на їхній основі створити домовленості та виробити за потреби план дій. На цьому етапі важливо відрізняти прохання від вимоги, оскільки вимога не дає співрозмовникові право вибору, народжує відчуження і не призводить до досягнення бажаного результату.
Повернемося до труднощів, які виникають в процесі освоєння і практики ННС.
Щоб почати застосовувати ННС як провідну стратегію комунікації з людьми в усіх сферах життя, потрібно переглянути свої старі звичні стратегії.
Багато, якщо не більшість з нас, були виховані в парадигмі «або перемогти, або не програти». З самого дитинства ми виросли в середовищі оцінок, ярликів, суджень і критики. І тому стратегія агресора («чую звинувачення, звинувачую іншого») або її зворотна сторона — стратегія жертви («чую звинувачення, звинувачую себе») є найпоширенішими стратегіями ведення важких діалогів, вирішення конфліктів, надання складного зворотного зв'язку і т. д.
У тренінгах учасники часто говорять: «Ось я буду спілкуватися ненасильницького, а він...»
Щоб впоратися з цими труднощами, корисно взяти на себе авторство свого життя. А саме, просту думку про те, що інші люди не є причинами моїх негативних почуттів. Причинами моїх переживань є мої ж потреби — задоволені чи ні.
Розуміння цього дає мені можливість перестати звинувачувати інших і почати шукати ефективні способи задоволення своїх важливих потреб — шляхом партнерства, а не силових стратегій поведінки з іншими людьми.
— Як людям допомагає в роботі застосування методів ненасильницького спілкування?
Якщо говорити про застосування ННС у бізнес-контексті, то є ще одна складність, пов'язана з культурою команди та / або організації. ННС — це мова партнерської комунікації, що припускає прагнення до ясності, відсутність «прихованих повісток» і повагу до потреб обох сторін. Якщо лідер (керівництво) декларує партнерство, а на ділі все вирішується силовими або маніпулятивними стратегіями, то неминуче розвиваються «пороки команди», про які писав П. Ленсіоні: недовіра, страх конфліктів, безвідповідальність і так далі. У такій ситуації люди починають більше думати про свої інтереси, ніж про партнерську взаємодію. І тоді для практики ННС потрібно не тільки бажання членів команди, а й бажання лідера працювати як з собою, так і з культурою команди (організації).
Попри всі ці складності, метод ненасильницького спілкування стає все більш затребуваним і навіть популярним не тільки у сферах освіти, охорони здоров'я, у приватному житті, але і в корпоративному світі, в практиці великих компаній і їхніх лідерів.
І це зрозуміло, враховуючи результати, які ми отримуємо від застосування методу в усіх сферах життя.
Проста фраза «А що я зараз відчуваю і які мої потреби у зв'язку з цим?» кілька разів змінила моє життя.
У складних робочих та особистих ситуаціях спілкування і взаємин завдяки цьому простому запитанню я змогла перейти від позицій звинувачення або самозвинувачення до розуміння своїх потреб і потреб іншої сторони, а потім і до досягнення домовленостей та вироблення плану дій.
І це найочевидніший результат ННС. З моїх спостережень, накопичених за кілька років особистої практики, а також проведення бізнес-тренінгів та індивідуальних консультацій із застосуванням методу, на сьогодні можна зробити кілька висновків.
- По-перше, ННС допомагає встановити контакт з собою, розвивати саморозуміння й усвідомленість. А це необхідна компетенція для тренера, коуча, лідера команди й організації та всіх, хто «працює над собою». Особливо сьогодні, коли адміністративна влада, влада посади та позиції в ієрархії змінюється владою і силою особистості, впливом і натхненням. Добре знання себе, своїх почуттів і потреб допомагає знаходити найбільш ефективні способи їх реалізації у взаємодії з іншими людьми. По суті, це і є особистісна зрілість.
- По-друге, контакт зі своїми емоціями та потребами допомагає розвивати навичку саморегуляції. Під саморегуляцією я розумію не придушення емоцій, а усвідомлення їх і адекватне вираження, здатність бути живим і спонтанним, а не імпульсивним і переповненим емоціями.
Класичний приклад з гнівом: найчастіше люди вибирають два способи спілкування зі своїм гнівом — придушення або неконтрольований спалах гніву. Ні те, ні інше зазвичай не призводить ні до чого хорошого. ННО допомагає зрозуміти, що емоція гніву в багатьох ситуаціях містить в собі страх, і, таким чином, сигналить про актуальну потребу в безпеці. Це розуміння допомагає вибрати адекватну стратегію поведінки у відповідній ситуації. І що краще саморозуміння, то краща саморегуляція, то більше варіативність способів поведінки в емоційно напружених ситуаціях. - По-третє, ННС допомагає встановлювати контакт і досягати домовленостей навіть з найскладнішими співрозмовниками. Як сказав недавно учасник тренінгу: «Після практики ННС я зрозумів, що немає ні поганих, ні хороших людей. Просто в різних ситуаціях у нас проявляються різні потреби. Ці потреби супроводжуються сильними емоціями, часто негативними. На жаль, легше звинуватити іншого, ніж зрозуміти, що йому насправді важливо, і спробувати з ним домовитися».
Про це ж можна сказати ще так: розуміння почуттів і потреб співрозмовника в скрутному діалозі «розвіює» образ ворога і допомагає встановити контакт. Ми готові до контакту тоді, коли відчуваємо безпеку.
Безпека в комунікації народжується тоді, коли нас не оцінюють, не вішають на нас ярлики, не звинувачують і не критикують, а, навпаки, висловлюють розуміння (що не означає згоду!). А наслідком безпеки та контакту є довіра, необхідна для подальшого впливу і досягнення домовленостей. Саме тому метод ННС — це потужний інструмент ведення переговорів на будь-якому рівні. - По-четверте, володіння ННС допомагає будувати взаємини з людьми, дуже несхожими на нас.
Сьогодні керівники все частіше стикаються з тим, що старі методи управління і впливу на підлеглих не працюють або працюють погано. На робочі місця приходять співробітники іншого покоління, з іншими цінностями та потребами. Можна довго і безрезультатно обурюватися їхньою «безвідповідальністю, легковажністю, лінню» і так далі, а можна спробувати зрозуміти їхні потреби, наприклад, в задоволенні від роботи та життя, у натхненні, в спонтанності, у веселощах та творчості. І на основі цього розуміння по-іншому будувати відносини з ними, давати інший зворотний зв'язок і отримувати інші результати.
І в цьому контексті ННС є інструментом розвитку зрілого лідерства — лідерства, пов'язаного з роботою не тільки над традиційними управлінськими компетенціями, а й над своїм світоглядом і особистісною зрілістю.
З огляду на швидкість змін в бізнесі, невизначеність, що зростає в зовнішньому середовищі, неоднозначність і складні контексти, в яких працюють багато компаній, від лідерів все більше потрібно бути не тільки експертом у своїй галузі знань і умінь, а й каталізатором змін і натхненником продуктивної командної роботи. А для досягнення цих результатів важливі такі навички й характеристики як: усвідомленість, зрілість, вміння працювати з різноманітністю і несхожістю людей в команді в тому числі.
З цих причин метод ННС згадується Фредеріком Лалу, автором бестселера «Відкриваючи організації майбутнього» як один з методів, які «допомагають людям спокійно і нічого не боячись підіймати складні питання й обговорювати їх, поважаючи й власну гідність, і гідність інших».
— Яким, на Ваш погляд, був би світ, якби всі перейшли до ННС?
Думаю, що на тлі напруги та невизначеності, що зростають у світі, швидкості змін й тривоги й агресії, що супроводжують їх у бізнес-середовищі, метод і філософія ненасильницького спілкування є потужним і екологічним засобом зрілої комунікації для бізнес-лідерів, співробітників компаній, експертів з розвитку людей в бізнесі й, в цілому, для кожного з нас.
Можливо, прозвучить пафосно, але якби цим методом користувалося якомога більше людей на землі, людство б менше воювало і ворогувало, як на рівні держав, так і на рівні бізнесів, компаній, команд і просто людини з людиною.
16 коментарів
Щоб залишити коментар, потрібно увійти.
Текста много, информации - мало. Но на вооружение можно, даже нужно брать.
Можно самому поработать в этом направлении, или почитать книгу, как рекомендует автор статьи.
А в глубине, в своей основе, ННО — это особое мировоззрение, система установок, помогающая быть в контакте с теми, кто не похож на нас, выстраивать партнерство в самых непростых рабочих и жизненных ситуациях, видеть мир как пространство возможностей, а не арену борьбы и войны."
Возьму на заметку. Соскучился по таким текстам. Опробую на хулиганах в метро.
1) Склочный характер, личные проблемы,
2) Недополучение оговоренных денег,
3) Амбиции руководить будучи на позиции рабочего,
4) Желание "решать" мимо руководства на местах, так как "договорился" с высшим руководством, нижнее руководство теперь "не колышет",
5) Тупо не знание мат.части приводит к неспособности решать задачи/устранять проблемы, в следствии желание скрыть некомпетентность, страх быть изобличённым
Собсно говоря, автор говорит только об одном, - о контроле эмоций перед хамом.
Хамство чаще всего присутствует а коллективе,где замом является начальник. То есть, присуттвие "неуставных" взимоотношений идет с самого верху.
Соответственно, либо привыкай "с волками жить - по волчьи выть".
Если вы готовы "понимать хама" и быть чьей то постоянной жертвой, об которою будут вытирать ноги,
то привыкайте жить как Ганди - молчите и терпите.
А если нет, то учитесь сарказму, - и отвечайте на чьи-то попытки обхамить так, чтобы хамло почувствовало, - над его хамством смеются. Почувствовало и опасалось в дальнейщем выглядеть смешным.
В любом сучае, приходя в новый коллектив, нужно понимать что вас будут провоцировать. И то как вы себя сумеете поставить с самой первой "стычки", будет определять то как к вам будут относиться. Хама нужно пресекать сразу, чтобы у него не было иллюзий о том, что он сможет сделать из вас сливной бачок своих эмоций.
Вобщем, не давайте портить вашу кашу с маслом даже небольшой ложкой чудого дегтя, - т.к. вся каша станет несъедобной. Вот и весь сказ.
Что, так сложно доработать сервис до нормального функционала?
Вся человеческая история до сего момента была основана на насилии и войнах. Почитать хотя бы библию: все со всеми воюют, и библия учит тому же. Вся Европа стоит на костях, воюют везде. И наконец-то хоть кому-то пришла в голову идея положить конец насилию. Пр странному стечению обстоятельств, новый мессия оказался из Пендостана.