- 8 хв читання
- 721
Як компаніям стати дружніми до ветеранів: досвід Intellias
Як адаптувати робоче середовище для тих працівників, які повернулися з війни? IT-компанія Intellias знайшла відповідь, розробивши інноваційну політику реінтеграції ветеранів. Компанія створює умови, де бар'єри стають минулим, а можливості — майбутнім.


Найм ветеранів, інклюзивний робочий простір, екологічна комунікація — все частіше ми чуємо ці терміни у професійному середовищі та поза ним. Підтримка захисників і захисниць, які повертаються з війни, стала одним з основних пріоритетів для суспільства. Водночас завдання бізнесу — зробити повернення ветеранів до робочих процесів максимально комфортним та доступним.
Допомога ветеранам в адаптації в професійному житті об’єднує роботодавців різних масштабів. Такі програми насамперед потрібні самим компаніям — не тільки як знак поваги до військових, а і як можливість для розвитку команд і застосування нових підходів до ведення бізнесу. Попри велику кількість нових викликів, уже можемо виділити кілька обов’язкових кроків, які допоможуть компаніям підготуватися до повернення та найму ветеранів і ветеранок.
Work.ua публікує досвід ІТ-компанії Intellias, яка, вивчаючи потреби ветеранів і ветеранок, другий рік впроваджує власну політику їхньої реінтеграції та створює безбар’єрне робоче середовище.
У 2023 році Intellias одна з перших серед українських IT-компаній розробила внутрішню політику підтримки та впровадила комплексну програму з адаптації усіх процесів до повернення спеціалістів із бойовим досвідом. Компанія отримала відзнаку «Дружні до ветеранів» від Veteran Hub та стала одним із 25 найкращих роботодавців для ветеранів за версією Forbes.
Назустріч ветеранам та ветеранкам: з чого почати
Основа для побудови усіх процесів — корпоративна культура та цінності. Якщо в компанії вони вже сформовані — це значно пришвидшить наступні дії.
Якщо роботодавець розуміє, що необхідно найперше зміцнити корпоративну культуру, впровадити принципи рівності, різноманітності та інклюзивності, то варто почати саме з цього. Здебільшого організації адаптують уже наявні бізнес-процеси, стратегії для комфортної реінтеграції ветеранів.
Ось кілька основних напрямів, які варто визначити перед розробкою комплексної програми з найму та адаптації ветеранів:
- Найперше — вивчення потреб ветеранів та ветеранок.
Тут має діяти правило: «Нічого для ветеранів без ветеранів». До фокусної групи, яка вивчатиме потреби ветеранів та ветеранок, важливо долучити спеціалістів та спеціалісток із бойовим досвідом. Зворотний зв’язок від ветеранів корисно отримувати протягом всього процесу підготовки до створення програми та після її запуску. Тут йдеться про компанії, які вже мають працевлаштованих ветеранів. - Потім — аудит наявних процесів, щоб визначити, над чим працювати далі.
Якщо в компанії, як в Intellias, уже є наявні програми страхування, навчання, психологічної підтримки, їх необхідно адаптувати відповідно до запитів захисників та захисниць. Турбота про здоров’я має бути першочерговим фокусом. Ще один ключовий напрям для роботи — відновлення професійних навичок ветеранів та допомога із перекваліфікацією, якщо є такий запит. - Постійне навчання та обмін досвідом.
Важливо знайти партнерів і вивчати досвід компаній, які уже почали впровадження програм. Велика кількість організацій готові допомагати в розбудові безбар’єрності, інклюзивності та культури поваги до ветеранів у нашій країні. До прикладу, ще у 2023 році Intellias та Veteran Hub підписали Меморандум про співпрацю у межах проєкту HR Praktyka. Такий обмін досвідом дозволяє ефективно відстежувати потреби ветеранів та впроваджувати необхідні зміни.
Наступні кроки
Після визначення цілей, створення необхідної бази й пошуку партнерів для обміну знаннями можна сміливо переходити до етапу формування та втілення програми. Що тут необхідно розуміти: усі робочі процеси компанії мають бути однаково комфортними для спеціалістів із бойовим досвідом і без. Щоб відстежувати ефективність впроваджених змін, варто поділити їх на напрями.
Найм та онбординг
Усе починається із найму нових колег або ж повернення спеціалістів та спеціалісток компанії. Бізнесу важливо розуміти: ветерани, які приходять в компанію, приносять додаткову цінність. Через військовий досвід у людей з’являються особливі навички — лідерські якості, вміння швидко ухвалювати рішення, прагнення до суспільної користі тощо. Завдання роботодавця тут — правильно підсвітити ці уміння.
Важливо демонструвати політику відкритих дверей для ветеранів. Під час процесу онбордингу акцентувати на їхніх сильних сторонах: управління ризиками, цілеспрямованість, дисципліна, відповідальність. Не менш важливо налаштувати постійний контакт.
Наприклад, в Intellias діє процес реонбордингу для колег, який передбачає постійний зв’язок та максимальну допомогу і підтримку з боку компанії. Щоб зв’язок з компанією був комфортним для обох сторін, корисним буде визначити людей, які за нього відповідатимуть. В Intellias це military coordinator. Такі спеціалісти дізнаються про потреби ветеранів і військових та надають їм необхідну допомогу від компанії.
У процесі найму та онбордингу необхідно пам’ятати, що ветерани — це не лише їхній військовий досвід. Лише частина їхніх потреб сформувалася під впливом бойового досвіду. Шукаючи роботу, ветерани прагнуть визнання своїх професійних якостей та можливостей для розвитку в обраній сфері. Більшість із них не бажає надмірної уваги, вони хочуть поваги до свого досвіду, до свого внеску, а також комфортних умов роботи.
Комунікація між колегами
Ставлення до ветеранів не повинно залежати від їхнього статусу. Передусім кожен з нас є людиною зі своїми рисами, компетенціями й талантами. Не має бути сегрегації всередині колективу, замість цього потрібно створювати простір безбар’єрності та взаємоповаги.
Відсутність бар’єрів у спілкуванні між колегами допоможе забезпечити екологічна комунікація, яка має бути присутньою абсолютно на всіх рівнях між менеджерами та командою.
Безпечне спілкування без порушень особистих кордонів дозволить вибудувати довіру в команді та націленість на спільний результат. Одне із найбільших табу — незручні запитання до спеціалістів із бойовим досвідом, які можуть бути болючими та тригерними для них.
Щоб команда усвідомлювала межі та потреби ветеранів, чудове рішення — регулярні вебінари та тренінги, які проводять окремі експерти громадські організації. Корисно залучати до таких навчань усіх колег, а не лише HR і рекрутинг-спеціалістів.
Ще один крок — формування спільноти всередині команди, де ветерани зможуть ділитись досвідом одне з одним. Зокрема, в Intellias є внутрішня спільнота IntelliVeterans, мета якої — підтримка за принципом «ветеран для ветерана». Окрім того, у компанії діє соціально-освітня програма Military Buddy, в межах якої ветерани, що вже адаптувались, допомагають тим, хто лише починає процес.
Медична та психологічна підтримка
Особливу увагу варто приділити програмі відновлення фізичного і психічного здоров’я ветеранів. Варто враховувати, що спеціалістам і спеціалісткам із бойовим досвідом можуть знадобитись додаткові медичні послуги. Полегшення доступу до них буде перевагою для роботодавця та кроком назустріч ветеранам. До прикладу, ветеранам в Intellias доступна розширена програма медичної та психологічної допомоги, а також додаткова компенсація на реабілітацію за потреби.
Адаптація робочих просторів
Інклюзивність — нова норма нашої реальності. Це про нормалізацію та прийняття різного досвіду і забезпечення можливостей для кожного повноцінно працювати з урахуванням індивідуальних потреб. Доопрацювання потребують зокрема робочі простори. Вони мають стати доступними та безбар’єрними для усіх спеціалістів і спеціалісток.
Завдання бізнесу тут — надавати всі необхідні інструменти та проінформувати колег, пояснити механізм їхньої роботи та забезпечити системну підтримку за запитом. Intellias адаптував робочі простори компанії для людей з інвалідністю. Найбільші офіси компанії у Львові та Києві успішно пройшли аудит інклюзивності від Dostupno.ua.
Підтримка Сил оборони
Постійна підтримка захисників та захисниць — обличчя відповідального бізнесу. Якщо компанія транслює свою позицію, для ветеранів — це безумовна база.
З перших днів повномасштабного вторгнення Intellias підтримує мобілізованих спеціалістів. Це і щомісячна фінансова допомога, тактичний одяг, необхідне обладнання за запитом, психологічна та медична допомоги за потреби. Також ми надаємо фінансову допомогу у разі травмування, емоційну підтримку й забезпечуємо регулярний контакт military-координатора із кожним мобілізованим колегою, ветераном та їхніми сім’ями.
Окрім цього, зараз ми передали майже 100 млн грн на потреби Сил Оборони України. Ця підтримка є невіддільною частиною соціальної відповідальності компанії та свідомим вибором наших колег.
Політика вшанування пам’яті
Пам’ять об’єднує і не допускає відчуття відчуження у колег, які повернулися із війни.
Політика вшанування пам’яті має стати частиною життя компанії. Це важливо і для ветеранів, і для сімей, які чекають або чекали близьких з фронту.
У липні цього року Intellias запустив ініціативу Wall of Honor. ЇЇ мета — вшанувати пам’ять наших колег, які загинули на війні. В офісах з’явилися стіни пам’яті з іменами полеглих Героїв, де можна знайти інформацію про них, віддати їм шану та честь. Також компанія має книги пам`яті, у яких колеги лишили згадки та теплі слова про наших героїв, ці книги ми передали їхнім рідним.
Ще одним символом пошани є хвилина мовчання, яка щодня лунає в офісах о 9:00 ранку, в пам’ять про полеглих колег, наших рідних, друзів і близьких, яких ми втратили у цій війні.
Зміни — свідчення якості
Допомога ветеранам у поверненні до цивільного життя та професійної діяльності — це постійне навчання та обмін досвідом. Тому варто обʼєднуватися, заручитися підтримкою професіоналів і вже разом створювати якісні проєкти, спрямовані на підтримку ветеранів. Треба бути готовими, що ці програми будуть постійно змінюватись і вдосконалюватись. Це нормальний процес, який свідчить, що компанія працює та просувається вперед у питанні реінтеграції.
В Intellias ми відкриті до співпраці та готові ділитись отриманим досвідом, адже це наше спільне завдання і спільна відповідальність.
1 коментар
Щоб залишити коментар, потрібно увійти.