- 13086
Вважаєте, що у вас немає здібностей до англійської мови? Ми доведемо зворотне
«У мене немає здібностей до англійської» — ця відмовка входить до топ-3 найпопулярніших «причин», чому люди полишають вивчення іноземної мови.

Всім відомо, що знання англійської мови дає перевагу при працевлаштуванні й при подальшій роботі. Але що робити, якщо впевнені, що у вас просто немає здібностей до вивчення мов? Насамперед почніть сумніватися в цьому твердженні, а що робити далі, розкажуть експерти.
Правда в тому, що не існує особливих здібностей до вивчення мови або їх відсутності. Людина просто вигадує собі формальну причину, щоб пояснити, чому вона хоче припинити навчання. Чому це відбувається і як з цим боротися, експерти онлайн-школи англійської мови EnglishDom розповідають у статті для Work.ua.
Фізіологія мови: що стверджують психологи та невропатологи
Ви вже знаєте як мінімум одну мову — рідну. Вже те, що ви читаєте цю статтю, підтверджує наявність у вас здібностей до вивчення мов. Неможливість вивчати мови в цілому властива лише людям зі складними психічними розладами та порушеннями роботи мозку.
Принципи роботи мозку під час вивчення мов вже серйозно досліджені. Є цілий ряд робіт, які аналізують, як мозок реагує на нові слова на інших мовах.
За розпізнавання мов, моторику, артикуляцію і здатність формувати зв’язне мовлення відповідає кілька невеликих часток мозку — так звані зони Брока і Верніке, а також асоціативний центр.
Всі ці центри діють одночасно, утворюючи таким чином «мовне коло»:
- Асоціативна зона формує слова в речення.
- Зона Брока керує м’язовою артикуляцією і відтворює мову.
- Зона Верніке розпізнає те, що говорить сама людина, та мову інших людей.
Саме ці зони працюють у дітей, коли вони вивчають рідну мову. Вони ж вмикаються, коли людина вчить іноземну.
Дослідження вчених з Великобританії, а також вчених з Китаю і США підтвердили, що у вивченні іноземних мов також активно працює асоціативна зона, зони Брока і Верніке.
А це означає, що для мозку немає різниці, вчить він першу або другу мову, — механізми практично однакові.
Мови простіше вивчати в дитинстві: правда чи ні
З одного боку, практика показує, що діти дійсно вчать мови простіше і швидше.
Наприклад, дослідження іспанських учених про білінгвальних дітей показує, що другу мову дитина найкраще осягає у віці до 5 років. А найкращі результати показують діти в білінгвальних сім’ях, де у батьків різні рідні мови, або в сім’ях іммігрантів, які переїхали до іншої країни, коли дитині було до 5 років.
З цього є цікавий висновок: найкраще іноземна мова вивчається в природному середовищі.
Мозок дитини дійсно більш гнучкий, тому будь-яка інформація запам’ятовується легше. Але для вивчення мов різниця досить незначна. Ставити питання треба по-іншому: «Чому в дорослому віці іноземні мови вчити складніше?» Тому що дорослі вчать іноземну не так, як діти.
80% дорослих, які починають вивчати англійську, не знають інших способів вивчення, крім лекцій, граматичних вправ і перекладу текстів. А як показує досвід, це один з найбільш неефективних способів вчити іноземну мову.
Зараз англійську вивчають в школі протягом 10 років. Але після випуску лише близько чверті учнів мають рівень мови Advanced або вище.
За результатами ЗНО 2020 року тільки 26,41% абітурієнтів склали іспит з англійської на 170 балів або вище, що приблизно відповідає рівню Advanced. Більшість же взагалі залишається на Intermediate і навіть Pre-Intermediate. А абітурієнти, яким англійська потрібна для вступу, витрачають великі суми на курси та репетиторів.
На тиждень на навчання може йти від 2 до 6 годин. Проте уроки не дають повного занурення, тому і результати проявляються повільніше.
Виявляється, що вся справа в екосистемі. Дитина знаходиться в екосистемі мови 24/7. Кожен день вона чує рідну мову і вчиться сприймати її на слух, відтворювати окремі звуки й слова, розуміти їхнє значення на прикладах і діях. Цей механізм навчання вмикається, коли доросла людина, наприклад, переїжджає до іншої країни. Тоді дійсно за місяць-два мову можна витягнути до базового розмовного рівня.
Думка, що в дитинстві мови вчити простіше, — помилкова. Адже насправді при правильній організації навчального процесу іноземну мову можна вивчити й у 80 років.
Більш того, близькоспоріднені мови вчити набагато простіше, тому що в них багато лексем збігаються. Так, людина, яка знає українську, може без проблем вивчити польську — 70% лексики в них схожі. Різниця тільки у вимові та алфавіті.
Формула вивчення англійської: як не залежати від «здібностей»
Формула вивчення англійської мови досить проста:
Мета + Мотивація + Залучення + Екосистема = Ефективне вивчення мови
Всього чотири складові — і працюють вони абсолютно для всіх. Але якщо виключити хоч один пункт — результат буде не дуже.
Коротенько розповімо, на що впливає кожна зі складових.
Мета
Студент повинен ясно розуміти, для чого він витрачає свій час і ресурси на вивчення англійської. Адже щоб досягти хоч якогось успіху, потрібно як мінімум три місяці, а то й пів року.
Мета повинна бути осяжною і практичною. Переїхати до англомовної країни, скласти іспит для вступу до університету, отримати підвищення на роботі, почати працювати з іноземними замовниками — це все хороші цілі й англійська грає роль інструменту в їхньому досягненні.
«Просто цікаво» або «Не завадить» — погані цілі. Вони не ведуть до якихось практичних успіхів. Тому при перших же труднощах більшість студентів з такими цілями припиняє зайняття.
Мотивація
Навіть маленькі успіхи позитивно впливають на навчальний настрій. Якщо поставити відразу глобальну мету, то на її досягнення підуть місяці. А мозок буде сприймати процес як відсутність успіху. Через це бажання займатися падатиме.
Технології відмінно допомагають візуалізувати процес і підтримувати високий рівень мотивації. Наприклад, у цифровому підручнику EnglishDom ви завжди можете побачити, скільки уроків пройшли за місяць, в яких темах стали краще, скільки нових слів вивчили.
Кожна велика мета розбивається на безліч дрібних і досяжних підцілей, яких можна досягти за кілька днів або тижнів. Тоді мозок «бачить» проміжні результати навчання і підтримує високу активність на заняттях. Адже якщо прогрес помітний, то є сенс продовжувати.
Залучення
Повністю залежить від викладача і механіки занять. Щоб навчання було результативним, воно повинно бути цікавим.
Зубріння вистачає тільки на кілька днів — далі вся зазубрена інформація просто стирається з пам’яті. Мозок вважає такі дані «сміттям» і позбувається них.
Зате слова улюбленої пісні запам’ятовуються вже з другого-третього разу. І часто — на все життя. Просто тому, що вона цікава. Тоді мозок активно створює асоціації та інформація відразу потрапляє в довгострокову пам’ять.
Механізмів залучення є багацько. Це і гейміфікація, й індивідуальний підбір прикладів і робочих матеріалів, й інтерактивні заняття — сучасні технології навчання EdTech пропонують просто величезний вибір.
Але тут багато що залежить і від того, наскільки правильно організовані самі заняття.
Перевірити рівень залучення дуже просто. Якщо в кінці заняття у вас виникає думка «А що, вже все?», то все працює правильно.
Екосистема
Ось вона повністю залежить від школи або платформи, на якій ви займаєтеся.
Сприйняття на слух, читання, формування речень, словниковий запас, жива розмова, використання ідіом і сленгу — все це складові мови. Для комплексного вивчення іноземної опрацьовувати потрібно все і відразу. Інакше ефект буде куди слабше.
Ідеальний спосіб — переїхати в англомовну країну на місяць-другий. Але будемо чесними, мало хто може собі це дозволити.
Тому на виручку приходить штучна екосистема. З її допомогою можна ефективно прокачувати всі аспекти мови без надмірних зусиль. Можна підключитися відразу в існуючу екосистему — технологічні освітні платформи зібрали «загальний каркас» і підганяють її індивідуально під кожного студента. По суті, справа залишається за малим — залучитися самому. На це потрібні гроші та зусилля, зате до внутрішньої мотивації додасться зовнішня.
З іншого боку, екосистему можна сформувати самостійно з безкоштовних додатків і онлайн-систем. Для цього потрібно сфокусуватися на категоріях і дібрати інструменти для прокачування різних аспектів мови. Ми підготували шпаргалку:
- Додатки для вивчення лексики — прокачують словниковий запас.
- Онлайн-тренажери — допомагають вчити граматику та розвивати володіння письмовою мовою.
- Розмовні клуби — онлайн або оффлайн, вони посилено прокачують навички сприйняття на слух, підтримки й ведення дискусії англійською, використання лексики на практиці.
- Мовний контекст — всі серіали та фільми, книги й статті в інтернеті — англійською, підписки на соціальні профілі іноземних знайомих і знаменитостей. Все це дає відчуття мови, підвищує її актуальність.
- Цифровий підручник з інтерактивними вправами — класний, але рідкісний продукт для одночасної взаємодії з матеріалами та вчителем. У ньому студент займається з викладачем, тому додатково розвиває чуття мови, розмовні навички та граматику.
За допомогою екосистеми мова вивчається комплексно, тому і результати помітні вже за кілька місяців таких занять. Складові та інструменти можуть змінюватися, але головне, щоб вони допомагали практикувати всі нюанси мови.
Це все. Як бачимо, вивчення мови не залежить від здібностей — кожна людина може вивчити англійську. Просто не існує людей, які на це не здатні. А якщо ви думаєте так про себе, то це всього лише привід поміняти викладача або спробувати іншу систему навчання.
А коли ви нарешті опануєте іноземну, не соромтеся і розкажіть про це потенційним роботодавцям — обов'язково додайте інформацію про знання мов у резюме на Work.ua.
5 коментарів
Щоб залишити коментар, потрібно увійти.
P.S. і це я не тільки про англійську мову)))
Тут нечего изучать
Даже не читал
Это от памяти зависит! Она с рождения дается